Gepost door: Victor Goossens | 1 november, 2010

Kruispunt, QE II Woensdag 3 Nov

Vraag en Aanbod is het essentieele punt mbt beleggen. Men zou zeggen dat er een enorm aanbod is in (staats) leningen over de hele wereld door de begrotingstekorten etc. Nu is er kunstmatige vraag van de Centrale banken om papier op te kopen om de rente laag te houden (met 0/1% rente is er daar niet veel te doen). De Fed probeert met QE een crouwding out effect te creeren, dwz ze kopen leningen van (angstige) beleggers, met de hoop dat die activa (assets) gaan kopen en zodoende aandelen, onroerend goed en grondstoffen hoger brengen, waardoor consumenten het gevoel krijgen dat ze rijker worden en meer gaan uitgeven, om de (voornamelijk westerse) economieen uit het slop te krijgen. Nu kan men het paard naar de beek krijgen, maar men kan het paard niet laten drinken. De gemiddelde consument is ‘down and out’ voor de komende jaren, te veel schulden nog steeds, onzeker over zijn baan en gaat echt niet meer lenen, om nog meer te kopen en dieper in het drijfzand te verzeilen (afgezien van de exorbitante debet rentes wat men moet betalen voor leningen tov wat de banken betalen bij de centrale banken).

Nu zijn de hard asset market al vooruitgelopen op QE II en de Fed zal heel voorzichtig te werk gaan as Woensdag, ze zullen eerder minder QE aankondigen dan verwacht, maar de duur van het programma zullen ze open houden (mogelijk zal deze teleurstelling een korte schrik reactie in de markten veroorzaken).

Ik denk dat dit de 2 keer is dat banken weer geholpen worden (Dus ze staan er nog steeds niet goed voor, Fed ziet mogelijk een double dip in huizenprijzen!), (dat geeft meteen het antwoord waarom de banken het niet veel beter hebben gedaan de markt, ondanks de enorme (papieren) winsten die men gezien heeft in Q3, de reden; men vertrouwt het niet. (zie mijn vorige stukje over banken) Hierbij een stukje wat het allemaal goed uitlegt. (houd in je achterhoofd dat een recessie te samen met een banken/liquiditeit’s crisis altijd veel langer duurt dan een normale recessie)

TA van Gann trader zegt in de nieuwe B&A (stuur even een berichtje dan kan ik de laatste gratis toe sturen) om met name de 1.170 in de S&P 500 zeer goed in de gaten te houden de komende dagen en heeft een interessante prognose voor komende dagen en het eind van het jaar.

Onverwacht hulp kwam vanochtend uit China, de PMI is daar toegenomen tot 54.7 (waarbij 53.7 verwacht was, net als in Sept).

Dat neemt de angst van een verdere slowdown in China weg en kan de rente zonder problemen wat verhoogt worden (infl verw neemt toe) en kan de Yuan weer wat toenemen en kan de spanning met de VS weer wat af nemen.

Mijn strategie is dus om voor de aankondiging een gedeelte van mijn portefeuille af te dekken en deze weer los te laten als de markten lager gaan en ik zal gebruik maken om bij te kopen voor een mooie rally tm eind van het jaar.

Mijn stockpick lijst ga ik vanmiddag weer aanvullen met een klein koper en goud mijn in Canada (wel hoge risicos!)

Je kunt je gratis abonneren voor een email update rechtsboven, onder de landschap’s foto. Alle commentaren en opmerkingen zijn welkom.


Responses

  1. Dag Victor, heldere post. Goede analyse.

    Zou je mij svp de laatste B&A van GAnntrader kunnen mailen.

    Dank.

    Hans van Trigt

    Like

  2. QE2 in stukje uitgelegd heel goed.
    Dank ook voor de analyse. ben benieuwd de komende week.

    Kun je mij de B&A analyse opsturen.

    alvast dank

    Hans

    Like

  3. Dag Victor, bedankt voor je post.
    Zou je mij de laatste B&A van GAnntrader kunnen mailen aub ?

    Alvast bedankt.
    Mvg,
    Yves

    Like

  4. Hallo Victor bedankt voor het goede uitleg,
    Zou je mij de laatste B&A van GAnntrader kunnen mailen aub als het mogelijk is.

    Met vriendelijke groeten

    Charles

    Like

  5. Dag Victor,

    Ben zeer benieuwd naar de nieuwste B&A. Als die inderdaad weer zo uitkomt als verwacht dan neem ik een abbonnement.

    groet,
    Hans

    Like

  6. Dag Victor,

    Zou je mij nog de nieuwe B&A kunnen sturen aub?

    groet,
    Hans

    Like


Geef een reactie

Categorieën

