Gepost door: Victor Goossens | 9 november, 2010

China (top video) en Seoul de focus deze week;

Allereerst even deze Amerikaanse video die in Amerika verboden is. (Ze beginnen het beleid van China te kopieeren ;-), vrijheid van meningsuiting maar ook de manipulatie van hun eigen valuta.

China blijft bezig met zijn charme offensief in de rest van de wereld. Ze zijn al de nr 2 investeerder in Afrika (na Zuid Afrika) en groot in Zuid Amerika. Deze week waren ze in Portugal met steun aan het oplossen van de financiële problemen daar, zonder een expliciete toezegging (wat wel verwacht was). Ze zien Portugal als een (fin) brug richting Angola, Mozambique, Guinee en Macau, tevens willen ze de komende 5 jaar de handel verdubbelen met name in groene energie, toerisme en financiële en logistieke dienstverlening.

Vorige week tekenden ze contracten ter waarde van 15 mrd in Frankrijk en Sarkozy vindt dat de Chinezen niet gedwongen mogen worden hun munt te laten stijgen..

Duitsland verwijt de US de wereldeconomie te destabiliseren met QE en geeft aan dat ze in een diepe crisis verkeren. Ook de Fransen laten zich kritisch uit.

Het ziet er naar uit dat China veel sneller een grotere rol gaat spelen. Ook deze week, weinig US macro nieuws, alleen morgen Trade balance verw -45bn (-46.3bn) en Jobless verw 450k (457k) en vrijdag univ of michigan confidence verw 69 (67.7).

Donderdag begint G20 in Seoul waarbij valuta’s en handels zaken de hoofd thema’s lijken te gaan worden. Ik denk dat de discussies echt vel gaan worden als we 1.50 in de euro gaan zien.

Belangrijk zijn ook woensdag, in het licht op Seoul, de Chinese handelsbalans, verw +25bn (+16.9bn), Export verw +23%(+25.1%), Import +28.3%(+24.1%); nog steeds forse groei, geen echte afzwakking. En Donderdag Chinese CPI verw 4(3.6%), rente verhoging? Fixed asset investments verw +24.4%(24.5%) wordt de onroerend goed bubble in China verder opgeblazen? Industrial production verw 13.5%(13.3%) en retail sales verw 18.8%(18.8%), groeit eindelijk de binnenlandse consumptie, zodat de Renmimbi wat hoger mag?

En Vrijdag Franse, Duitse en Euro GDP cijfers, zie Daily FX voor verwachtingen

Vele vragen, antwoorden en info zal volgen de 2e helft van de week.

Onze vrienden van Gann, die weer erg goed zaten met hun voorspellingen, verwachten vandaag een swing high. Vraag even een proef aan dan verstuur ik die even.

Met vriendelijke groet

Victor Goossens

Responses

  1. Victor,

    Ik weet niet hoe je denkt te kunnen weten waar de euro/dollar naartoe gaat gaan? Zoals ik een tijdje terug al zei leek het mij best toen (en nu) al in te middelen als je dollars wilt voor QE2 gezien de grote anticipatie die werd opgebouwd. Ik hoor je heel vaak slecht uithalen naar de us, terecht, maar geloof je echt dat europa er zoveel beter voor staat? De PIIGS zijn perfect te vergelijken met de mindere staten in de us, Californië misschien nog daar gelaten, hoewel…
    Nuja, zelf zit ik alvast voor gemiddeld 1,40 in de dollar met nog genoeg kapitaal ter beschikking als de gekheid toch nog losbarst en we straks op 1,50+ staan. Al lijkt die kans mij gewoon 50/50.

    Dom geld komt weer in de us stocks (http://valuehuntr.com/2010/11/08/dumb-money-returns-to-stocks/), de media prutst zinnetjes in elkaar (deze week pas!) als “de euro/dollar is officieel aan zijn opmars begonnen”, … Dan vrees (lees niet : “weet”) ik dat dit eerder het begin van het einde van de rally inluidt, zeker in de us.

    Verder zitten “onze vrienden” van Gann er de laatste tijd eerder best naast. De uitbraak in de aex verwachtten ze bijvoorbeeld al ruim 2 maanden… Ik heb het al gezegd, iemand met jouw kennis hoeft helemaal niet naar zo’n vage verhaaltjes te luisteren. Maar goed, je spreekt natuurlijk ook voor eigen rekening en dat is te begrijpen.
    Als ze zo goed waren dan hadden ze geen abonnees nodig om op te teren en dan moest jij mij al helemaal geen reclamemails zitten versturen. Dan zaten jullie gezellig met z’n allen elders te genieten van de centen. 😉
    Ik heb een subscription omdat ik je visie (door de andere kijk) erg interessant vindt, niet omdat ik interesse heb in een “service” van lijntjestrekkers, dus bij deze hoef je mij alvast geen reclame meer te versturen. 🙂

    Like

    • Bedankt voor de interessante reactie Tom. Over de $ heb ik nog nooit iemand iets zinnigs horen zeggen, als ze allemaal negatief zijn, moet je kopen en vise versa. Ik gaf aan in het bericht dat bij de 1.50 het echt hommeles zou kunnen worden. Nu zakt de euro weer op negatieve verhalen in Europa, portugal, griekenland, ierland, ik denk dat deze piigs allemaal een haircut gaan krijgen. En op den duur een Noord en Zuid euro (zal wel zeer lang gerekt worden door de politici), maar lijkt me de beste oplossing voor Europa. Zie het als een soort intro currency en als je het goed doet met economie en financiën mag je een klasje hoger.
      Natuurlijk verdien ik wat, maar dat is niet veel. Ik vind ze gewoon goed qua timing en ook de originele verhalen van Ype Schaap, maar gebruik ze niet als leidraad.
      En ook als ik zo briljant was, zat ik ook niet hier te typen ;-),
      maar ik zit gelukkig wel binnen en kan er lekker van leven

      Like

    • en jan zit wel heerlijk in Thailand 😉

      Like

  2. Wel, ik zag toch iedereen vreselijk negatief doen over de dollar, daarin ben ik gewoon contrair gegaan, no guts no glory. 😉 Ik dacht dat je aannam te weten dat de dollar naar 1,50 ging, mijn excuses als ik dat verkeerd interpreteerde. 🙂 Ik ga zeker met je akkoord dat de euro in zijn huidige werking + politieke onmacht niet kan blijven bestaan, verandering zal er dus wellicht moéten komen.

    Alleszins goed dat je ervan kan leven, zo hoort het! 😉

    Like

    • Jim Rogers zegt altijd, als iedereen negatief is moet je kopen. Maar altijd het eerste gedeelte mee rennen met de lemmings, anders wordt je onder de voet gelopen 😉 , keer om als ze als dollen de afgrond in rennen. Een mens is een sociaal wezen, dus wil vaak een ondersteuning van zijn mening horen.
      Ik hoor graag het de kritiek.

      Like


Geef een reactie

Categorieën

