Gepost door: Victor Goossens | 8 november, 2013

Tapering – ECB, 2-1, markt richting,

AfbeeldingEr waren een paar verwachtingen dat de rente in Europa naar 0.25% zou worden gezet, maar consensus zat gister te wachten op een onveranderde rente. Draghi benadrukt ‘whatever it takes’ om Europa bij elkaar te houden en de groei te ondersteunen. Nu is de inflatie erg laag met 0.7% en is er een klein risico op deflatie dus daar heeft hij de ruimte. Het bankwezen, dat er nog lang niet is gezien de dubieuze leningen op hun boeken zal profiteren. De zakkende Euro helpt ook wat mee met de groei vooruitzichten. Hij heeft ook nog een krachtig wapen achter de hand, ongelimiteerd obligaties opkopen.

Bernanke schiet hier al een flinke tijd mee en gisteren viel er wat ammunitie uit de bazooka, GDP voor het 2e kwartaal was 2.8% (2% verwacht)(de voorraden component in het 3e kwartaal 13 was wel hoger dan normaal), waarmee de Tapering (Maart ’14) gedachte naar voren wordt gehaald. Ik denk nu dat consensus op Jan/Feb komt te liggen. Neem wel even een slag om de arm met deze cijfers daar de overheid een tijdje niet functioneerde. Ook met de zeer belangrijke cijfers om 14:30, deze cijfers zal alvast een richting gaan geven aan de (overbought) markten. Non farm payrolls verwachting voor Oktober ligt op +120k (sept 148k) en Unemployment op 7.3% (7.2%). Ik weet niet hoe ze omgaan met de overheidsjobs in Okt, dus is het belangrijker te kijken naar de Private Payrolls, verwacht 125k (126k).

Om 15:55 de Michigan Confidence van begin Nov, verwacht 74.5 (73.2)

Een correctie zou een gezonde reactie zijn op de al maar stijgende koersen. Ik deel ook de mening van de meeste beleggers dat ik dan graag wil bijkopen. De performance van mijn portefeuille loopt naar tevredenheid en door de mooi maanden in Juli, Sept en Okt kom ik weer op mijn lange termijn performance uit van tussen de 10 en 11% per jaar.

Goed weekend !

(Erg tevreden over mijn recente aankoop in Santarus SNTS op $ 21,59 in Amerika, wat volgens mijn nieuwe model op een ratio van 2.8 uitkomt (boven de 2 is een koop 😉

Geef een reactie

Categorieën

