Gepost door: Victor Goossens | 9 maart, 2017

Mis de aandelenmarkt rally niet,

train

Dit stukje heb ik vandaag voor mijn leden bij http://www.probeleggen.nl geschreven, ik hoor graag als u het leuk vindt, dan publiceer ik het af en toe op mijn site. Lid worden is helemaal leuk 😉

Klik hier; Kies voor het gemak van Probeleggen

 

Ik merk dat er veel beleggers met argusogen naar de aandelenmarkt kijken, ze vinden de waarderingen en de niveau’s te hoog en durven niet vol in te stappen. Velen zien beren op de weg, het uiteenvallen van de Euro, een vreemde Twitter president, de verder oplopende schulden  in de wereld en oorlogsdreigingen over onze wereldbol.

Deze argumenten worden aangevoerd om je zeer voorzichtig te bewegen in aandelen en er wordt alom gewaarschuwd over een correctie van 5 tot 10%. Nu weet ik uit mijn 33 jaar ervaring in het effectenvak dat een correctie of crash niet te voorspellen is. De reden dat men een correctie predikt is maar voor 1 reden; beleggers zijn hebzuchtig, ze willen dan KOPEN. Een redelijk positieve houding zou ik zeggen.

Het Macro beeld ziet er goed uit, overal ter wereld is er groei, alleen Brazilie heeft nog moeite om de groei aan te zwengelen. Trump’s deregulering en belastingverlagingen zullen de relatief hoge waarderingen in Amerika enigszins corrigeren. We hebben woensdag al gezien dat het aantal banen in Amerika 61% hoger lag dan verwacht (+298k tov +185k verwacht) en vrijdag de officiele cijfers met een toename verwachting van +200k tegen +227k in januari en waarbij werkeloosheid op een laagte record van 4.7% uitkomt. Mooie cijfers die makkelijk de renteverhoging volgende week woensdag in Amerika kunnen dragen. Dus geen donkere wolken daar.

Europa; de groei neemt toe, als men naar de PMI (Purchasing Managers Indices) kijkt in Europa ziet men een acceleratie en men kan een positieve ondertoon onder de Europese consumenten niet onderkennen. Politiek gezien zijn er nog wel een aantal angsten die de markten tegen houden om echt verder te stijgen. Het overname geweld, zoals vandaag weer met Akzo dendert lekker door en levert weer een positieve bijdrage aan de resultaten van bedrijven. U vraagt zich natuurlijk af hoezo? Met Unilever en Akzo kan men zien dat het management niet stil kan zitten en continue de winsten zal moeten optimaliseren en vergaande strategische keuzes moeten maken, anders wordt het voor hun gedaan dmv overnames.

Ik verwacht wat hobbels met de verkiezingen in Nederland en met name de Franse verkiezingen 23 april en 7 mei. Dit zal de markten tegenhouden om verder omhoog te klimmen. Lopend naar de franse verkiezingen zal ik bekijken of ik mijn portefeuille afdek voor koersverliezen. Ik houdt u op de hoogte.

Hierbij een contributie van David Tepper, een van mijn favorieten en 1 van de meest succesvolle hedgefund managers. Belangrijk; Hij verwacht dat Europa niet uit elkaar valt en goedkoop is. Amerika redelijk aan de prijs, maar Trump helpt. Daarnaast blijft hij erg negatief op obligaties.

met vriendelijke groet,

Victor Goossens

 

 

Responses

  1. Met een positief draaiende economie en een rendementsverschil van aandelen minus 10 jaars obligaties van 2,5% (VS)blijft de aandelenmarkt de juiste beleggingskeuze. De rentefactor blijft van belang. Een tijdelijke reactie zoals in 1987 is mogelijk op waarderingsbasis.

    Tom

    Like


Geef een reactie

Categorieën

